SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW realizowana przez Podhalańską Szkołę dla Rodziców to program doskonalący kompetencje wychowawcze rodziców i nauczycieli koordynowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji przy MEN w Warszawie.
CELE:
Głównym celem programu jest wsparcie rodziców, nauczycieli wychowawców w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Opanowanie przez Nich umiejętności lepszego porozumiewania się z dziećmi, umożliwia wymianę doświadczeń, udoskonalenie umiejetności niezbędnych do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczej. Uczy otwartej, konstruktywnej komunikacji w rodzinie i w szkole, a poprzez to budowania silnej więzi emocjonalnej między dorosłymi a dziećmi, co, zgodnie z wynikami badań J.K. Hawkinsa sprawia, że jest on także programem profilaktycznym, przeciwdziałającym przemocy i wszelkiego rodzaju uzależnieniom dzieci i młodzieży oraz trudnościom w uczeniu się.
Program w szczególności ma na celu nabycie przez uczestników warsztatów następujących umiejetności:
·identyfikowanie nieskutecznych, destruktywnych, zaburzających rozwój dziecka i niszczących wzajemne więzi sposobów komunikowania się z dzieckiem, tzw. barier komunikacyjnych;
·określanie swoich granic w kontakcie z dzieckiem w taki sposób, aby dziecko chciało je respektować;
·budowanie relacji opartych na współpracy z dzieckiem – stwarzanie klimatu wspierającego proces nauczania-uczenia się;
·poszerzanie świadomości rodziców i nauczycieli w zakresie problemów związanych z okresem dojrzewania oraz w zakresie konfliktów pomiędzy dziećmi związanych z destruktywną rywalizacją;
·uświadomienie rodzicom, że skuteczność wychowania zależy od postawy wychowującego, który jest odpowiedzialny za jakość relacji z dzieckiem;
·uświadomienie, że prawidłowa, dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa relacja z osobą dorosłą jest najważniejszym warunkiem wewnętrznej motywacji do uczenia się i szeroko rozumianego rozwoju młodego człowieka;
·ukazanie prawdy, że skuteczne wychowanie nie może mieć miejsca, jeśli wychowujący (rodzic, nauczyciel) nie opiera go na jasnym i czytelnym systemie wartości, który sam posiada i realizuje w codziennym kontakcie z dzieckiem oraz z innymi ludźmi;
·ułatwienie zakwestionowania funkcjonujących powszechnie w świadomości społecznej stereotypów i mitów związanych z procesem wychowania;
EFEKTY:
·podniesienie skuteczności oddziaływań wychowawczych rodziców i nauczycieli, zmniejszenie bezradności w tym zakresie;
·poprawa relacji i jakości kontaktów emocjonalnych między członkami rodziny oraz między nauczycielami i uczniami;
·zmniejszenie stosowania różnorodnych form przemocy dorosłych wobec dzieci;
Program „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, to cykl 10 spotkań, odbywających się w formie warsztatów, które realizowane są w grupie liczacej od 10 do 15 uczestników. Każde spotkanie trwa 3 godz. zegarowe, łacznie 40 godz. dydaktycznych. Program zakłada realizację poniższych tematów:
1. Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
2. Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
3. Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
4. Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
5. Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
6. Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
7. Wychowanie przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania) do samodyscypliny.
8. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
9. Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
10.Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
11.Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
Koszt uczestnictwa w programie wynosi 650zł./os.
Program Szkoła dla rodziców i wychowawcówspełnia standardy jakości poziomu II Dobra praktyka, zgodnie z kryteriami oceny przyjętymi w ramach Systemu Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego. W roku 2004 został wpisany w Narodowy Plan Działań na Rzecz Dzieci,posiada rekomendację Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich,Polskiego Towarzystwa Psychologicznego,Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Magdalena Wiertelak, pedagog przyjazny dzieciom, prywatnie żona i mama dwóch córek.
Realizator Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, inicjator Kampanii 19 Dni Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci i Młodzieży na terenie Podhala, inicjator wielu akcji charytatywnych w Nowym Targu
Absolwent Pedagogiki Szkolnej, Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej, Terapii Pedagogicznej, Zarządzania Oświatą, autor licznych materiałów dokumentujących pracę z dzieckiem przy Wydawnictwie Harmonia, pedagog i terapeuta w Szkole Podstawowej nr 5 w Nowym Targu
Paulina Puławska, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku pedagogika resocjalizacyjna. Od ponad 10 lat zaangażowana w pracę z rodzinami zagrożonymi wykluczeniem społecznym oraz dziećmi wychowującymi sie w tych rodzinach lub przebywającymi w systemie pieczy zastępczej. Swoją wiedzę i doświadczenie nabywała pracując jako wychowawca w domu dziecka, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego. Obecnie zawodowo pełni funkcję asystenta rodziny oraz kuratora społecznego Sądu Rejonowego w Nowym Targu.
Inicjatorka i organizator wielu akcji charytatywnych, współzałożycielka Fundacji Szczęśliwe Jutro, zaangażowana w działania profilaktyczne przeciwko przemocy m.in Kampanię 19 dni Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci i Młodzieży. Opiekun usamodzielnienie dzieci opuszczających pieczę zastępczą. Prywatnie, żona i mama dwóch synów.